Kerékpárral a Júliai-Alpok körül

Évek óta a bakancslistánkon szerepelt, hogy végigtekerjünk a Milleniumi vasútvonal nyomvonalára épített kerékpárúton. Úgy döntöttünk, hogy idén, 2024-ben végre megvalósítjuk ezt a vágyunkat. Mivel utoljára 7 éve voltunk nagy csomagos kerékpártúrán a Mura mentén, hiányzott egy újabb kalandkerekezés.

Hogy minél változatosabb legyen az utunk, nem oda-vissza tekertünk, hanem körtúrát terveztünk. Megnéztük az olasz tengerpartot és a dél-szlovén borvidéken keresztül a Júliai-Alpok keleti oldalán haladva érkeztünk vissza a kiinduló pontra, Mojstranaba. Az útvonal kiválasztásánál gondosan figyeltünk arra, hogy végig kiépített vagy kijelölt kerékpárúton haladjunk.

A Mura túránkhoz hasonlóan most is apartmanokban aludtunk, amiket még télen választottunk ki és foglaltunk le. Két-három naponta egy-egy pihenőnapot iktattunk be, ilyenkor a ruhák mosására is sor került, ezáltal csökkenteni tudtuk a ruhacsomagunkat.

A felszerelés

Mivel a tengerpartról a hegyekbe vezető útvonal több hosszú és erősen emelkedő szakaszt is tartalmazott, a felszerelésünk súlyát és - a kisebb légellenállás érdekében - a térfogatát minimalizálni próbáltuk. Erre kiváló lehetőséget biztosított a virágkorát élő bikepacking irányvonal. A terebélyes oldal- és a magasra felnyúló kormánytáska helyett, előre és középre több és kisebb vázra szíjazott táskákat, hátulra pedig keskenyebbeket választottunk. Mivel a kormányon és vázon elhelyezett cuccokhoz menetközben is könnyen, illetve gyorsan hozzá lehet férni, így oda a nassolni valót, a hűvösebb idő esetére bekészített ruházatot, az elsősegélycsomagot, és az ideális súlyeloszlás miatt középre-alulra az elektromos dolgokat, továbbá a szerszám- és pót alkatrészkészletet pakoltuk. A hátsó táskákba került minden olyan holmi, amire csak a szálláson volt szükségünk.

👠: Merida Speeder T3 alu váz - Ritchey karbon villa - DT CRC 1400 kerekek - WTB Nano 40 mm Tubeless gumik - GRX 10s váltás - GRX 810 fékek - Tubus Fly csomagtartó - Tailfin Mini 2x10 l oldaltáskák - Apidura Food Pouch Plus 2x1,2 l "nasitasi" - Riverside Top tube 1 l váztáska - Riverside kormánytáska 2,5 l - Garmin Edge 530 - GoPro 10 Black - BBB BLS-132 első lámpa - Garmin Varia hátsó lámpa és radar - SKS Speedrocker sárvédő -- 16,5 kg a ropival együtt.
👞 Titan Gravel - Shimano WH-RX870 kerekek - WTB Nano 40 mm Tubeless gumik - GRX 12s váltás - GRX 810 fékek - Tailfin carbon Aeropack 18 l csomagtartó és hátsó táska - Restrap Race Frame Bag 4,5 l váztáska - Restrap Race Top Tube Bag 2 l - Apidura Food Pouch Plus 2x1,2 l "nasitasi" - Riverside kormánytáska 2,5 l - Apidura Musette 7 l - Garmin Edge 1030+ - Insta360 X4 - BBB BLS-132 első lámpa - Garmin Varia hátsó lámpa és radar - SKS Speedrocker sárvédő -- 18,5 kg a nasival együtt.

Az útvonal

Kiindulópontnak Mojstranát válaszottuk, ami egy csodaszép szlovéniai település a Triglav Nemzeti Parkban. Érdemes több napot itt tölteni, rengeteg látnivaló, túralehetőség kínálkozik a környéken. Az 52 méter magas, bővízű Peričnik-vízesést mi is megnéztük a helyi hegymászómúzeummal egyetemben. Ez igazán jó kezdése volt a másnap reggel induló kerékpártúránknak.

1. szakasz: Mojstrana - Malborghetto Valbruna 78 km, 826 m+

A Mojstrana és a Malborghetto Valbruna közti kerékpárúthoz közeli völgyek rendkívül látványosnak ígérkeztek, ezért úgy döntöttünk, hogy nem suhanunk el ezek mellett, hanem a klasszikus bringaútról letérve meglátogattunk három hegyi tavat is: a Kranjska Gora melletti Jezero Jasna-t, a Lago di Fusine-t és a Seebach-völgyben fekvő Lago del Predil-t. Ezek a csodaszép környezetű tavak megérnek akár egy-egy egész napos időtöltést is. Amellett, hogy hihetetlenül szép látványt nyújtanak az őket körülölelő alpesi hegycsúcsok között, kristálytiszta vizűek, remek kirándulóhelyek és mellettük vendéglátóegységek is találhatóak.

02_nap_mojstrana_malborghetto_valbruna_screenshot_04_1.jpgJezero Jasna

02_nap_mojstrana_malborghetto_valbruna_screenshot_05.jpgLago di Fusine

02_nap_mojstrana_malborghetto_valbruna_screenshot_06.jpgKilátás a Mangartra

02_nap_mojstrana_malborghetto_valbruna_screenshot_09_1.jpgLago del Predil

2. szakasz: Malborghetto Valbruna - Gemona del Friuli 53 km, 61 m+

Kerékpártúránk második szakaszán végig a milleniumi vasútvonal nyomvonalán haladtunk. Magas hegyek között szűk völgyben, számtalan alagútban és viadukton, hídon gurultunk a Fiume Fella egyik oldaláról a másikra. Mindig volt következő híd, mindig volt következő hegy, mindig volt következő alagút, kifogyhatatlannak tűnő mennyiségben. A kerékpárút mentén a régi vasútállomások épületeiből több helyen is vendéglátóegységet alakítottak ki. Érdekes, hogy ezeknél mindig rengeteg embert láttunk pihenni, frissíteni, de szerencsére ez a tömeg a kerékpárúton nem volt tapasztalható. Amikor beértünk Venzone óvárosába jól esett a főtéren az ebéd és a frissen, helyben készített olasz fagylalt is. Innen már nem volt messze a szállásunk Gemona del Fusine-ben, ahol aznap maradt még időnk felsétálni a várhoz is.

03_nap_malborghetto_valbruna_gemona_screenshot_16_1.jpgVenzone

20240822_172007.jpgCastello di Gemona

3. szakasz: Gemona del Friuli - Grado 76 km, 130 m+

Reggel 7-kor minden igényt kielégítő terülj-terülj asztalkám fogadott bennünket szállásunkon, így teli hassal még 8 óra előtt indultunk el a tengerhez. Ezen a szakaszon sok látnivalóra nem számítottunk, az útvonal síkságon vezetett, és még aznap kora délutánra strandolást terveztünk. Udine-n hamar átverekedtük magunkat, Palmanovában pihentünk egy hűsítő kóla társaságában, és délben már Grado-ban kerestük a szállásunkat. Aznap és másnap reggeltől estig lógattuk lábainkat a parton. Gyönyörű város Grado! Érdemes megnézni az óvárost és a teljes, sok kilométer hosszú homokos tengerpartot, a több ezer hajót felsorakoztató kikötőt.

06_nap_grado_sepulje_screenshot_03_0.jpgGrado

06_nap_grado_sepulje_screenshot_04_1.jpgGrado

4. szakasz: Grado - Sepulje 86 km, 595 m+

Pihenőnapunkat követően, a mesebeli Gradot elhagyva, könnyű tengerparti tekerés várt ránk Triesztig. Itt egy szabadstrandon, az Adriától búcsúzva, zuhanyzással frissítettük fel magunkat a 32 fokban. Majd felkanyarodva északra, 5 km alatt gyűjtöttük össze az aznapi szintemelkedésünk nagy részét. Az emelkedő aljában két 65 év körüli férfi fejezte ki elismerő együttérzését, mikor meglátott minket a csomagokkal megpakolt kerékpárjainkkal. Félúton felfelé nagyon megörültünk a plébánia melletti kútnak, ahol ismét le tudtuk hűteni magunkat. Erre az emelkedőre biztos emlékezni fogunk évekig. Amikor felértünk, Villa Opicinában jól esett egy fagylaltra is megállni. A maradék pár kilométert szőlőültetvények között, dimbes-dombos mellékutakon tettük meg.

5. szakasz: Sepulje - Bukovje 48 km, 1062 m+

Sepuljét elhagyva további szőlőültetvények, majd egy 5 és egy 10 km-es - többször is 20% feletti - mászás várt minket erdei aszfaltutakon. Miután túljutottunk a második emelkedőn is, megpihentünk egy bekötőút szélén, ahol az éppen odaérkező kamionos hosszú dallamos dudaszóval gratulált teljesítményünkhöz. Ez a gesztus mosolyt csalt arcunkra, ami kitartott a nap végéig. Ráadásul hamarosan megálltunk Hruševje-ben egy itthon már betervezett étteremnél, ahol elképesztően finom vörösborban áztatott sült körtés desszertet fogyasztottunk el kávénk mellé. Újult erővel tekertük le a maradék 12 km-t. Másnapi láblógatásunk során, a csudaklassz szállásunktól csak 2 km-es sétára lévő predjamai barlangvár tövében ebédeltünk.

07_nap_sepulje_bokuvje_screenshot_12_2.jpgPredjama-vár

6. szakasz: Bukovje - Kranj 78 km, 504 m+

Ezt a napot a szlovén vidéki mellékutak, a fővárosi közlekedés és az oda be- és kivezető hosszú kiépített szakaszok jellemezték. Ljubjanában a rengeteg piros lámpás útkereszteződés játszott hőtűrő képességünkkel. Az aszfaltból és a felülről áradó hőség könnyen túlmelegített minket. A menetszél jó barátunk lett volna. Még kora délután eljutottunk Kranjba, ahol egy óvárosi sétára is jutott időnk.

7. szakasz: Kranj - Mojstrana 55 km, 810 m+

Olaszországban és Szlovéniában is remek croisssant-okat ettünk, így az utazásunk utolsó napján sem hagyhattuk ki reggeli kávénk mellé, most a pisztácia töltelékes változatot. Újabb rendkívüli ízélményekkel gazdagodva erdei mellékutak mentén tekertünk a Bledi-tóig. Bár a tavat reklámozó túristacsalogató hirdetések sokszor az ember könyökén jönnek ki, élőben nem lehet betelni a látvánnyal. Több partszakaszon is megálltunk hosszabb-rövidebb időre csak úgy szemlélni a tájat. Ezt követően újra magas hegyek között, gyönyörű füves réteken folytattuk utunkat Radovna völgyében. A nap és a körtúra végén egy 18%-os emelkedőt jelző tábla borzolta az idegeinket, de bíztunk benne, hogy most sem csal a térkép, és az csak 1,5 km hosszú lesz. Innen legurultunk Mojstranába, ahol megvacsoráztunk és élményekkel csordultig feltöltődve indultunk haza.

10_nap_kranj_mojstrana_screenshot_13.jpgBled

20240829_122707.jpgBled

Túránk online bejárható 3D-s domborzati térképen és megtekinthető madártávlatból.

Szakaszonkénti rövid élményvideóink és a bejárt nyomvonalak linkjei gpx formátumban: